26 juli 2011

Forssells frestelse

En fantastiskt god ugnsrätt som är en klassiker i sambons familj. Den är lätt att göra i långpanna om man är många - kanske ett alternativ till en större middag om man är trött på paj.

1 grillad kyckling
3 dl okokt ris
6 dl hönsbuljong
1.5 tsk curry
1 hg rökt skinka
1 paprika
1.5 dl chilisås
2 msk tomatpuré
2.5 tsk vetemjöl
2.5 krm salt
1 krm peppar
1 tsk salladskrydda
Riven ost
2-3 tomater
3 dl grädde

Koka ris i buljong och curry. Skär kyckling, skinka och paprika i bitar. Vispa grädden, blanda i chilisås, kryddor och mjöl. Bottna med ris i ugnsfast form, lägg på det övriga, häll över såsen. Garnera med tomat och riven ost. In i ugnen 200 gr ca 25 min.

Jag tror det skulle funka med mellan- eller matlagningsgrädde också, men vispgrädde blir kanske festligare. Servera med en god sallad till!

2 kommentarer:

Johanna Alm sa...

MMMMMMums! Blev verkligen super gott. Tyvärr hade jag ingen curry men tog lite fajita krydda istället. Men ska man vispa grädden först? Det gjorde inte jag men det blev gott ändå. Tog med lite färska champinjoner oxå för det älskar jag.

Det har ska jag göra fler gånger!

Jonna sa...

Vad kul Johanna!

Karin vispar grädden först men det orkar inte jag...