21 november 2010

Saffransmuffins med mandelmassa

De här saffransmuffinsen ser inte mycket ut för världen men jag kan intyga att de är väldigt saftiga och goda. Pudra på lite florsocker innan servering så blir de lite tjusigare.
12-16 stycken
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
2 ägg
1 påse saffran
200-250 g grovt riven mandelmassa

Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke & ställ den åt sidan. Vispa smör & socker pösigt med en elvisp, tillsätt den rivna mandelmassan & äggen. Rör ner äggblandningen i de torra ingredienserna & rör ihop allt tills det är riktigt blandat. Häll till sist i saffranet & rör om tills det är ordentligt ihopblandat. Klicka ner smeten i valfria muffinsformar nästan upp till formkanten. Grädda i 15-20 min i 175°C beroende på storlek.

3 kommentarer:

Sofia sa...

oj oj enormt lätta att göra och väldigt goooooda

Kristina sa...

verkligen lätt att baka och härligt goda

Anonym sa...

Jag antar att detta är en läxa i att läsa recepten noggrant men ...
Känner mig snopen och irriterad när jag efter att ha följt första anvisningen (blanda de torra ingredienserna i en stor bunke) och kommer till punkt 2: vispa socker och smör ...? Ja, sockret är ju redan nerblandat med det andra då det är en torr ingrediens... likaså saffranet som jag ser inte ska blandas i bland de torra ingredienserna.

Mycket tråkigt att behöva slänga allt :(