5 augusti 2010

Kikärtsplättar

Från Hanna: På önskan (beordran) av yngsta syster BH kommer nu ett vegetariskt recept som blivit min paradrätt. Ett tag gjorde jag den nästan en gång i veckan, och då så pass mycket att jag kunde äta den flera dagar. Ändå är det fortfarande en favorit! Snabbt, billigt, lättlagat, nyttigt och gott! Otroligt men sant!

4 personer
2 burkar kikärtor eller ca 5 dl kokta kikärtor
2 kokta potatisar
1 dl hackad purjolök (eller annan lök)
2 pressade vitlöksklyftor
1 ½ tsk rivet citronskal
2 tsk curry
½ dl hackad persilja
2 tsk potatismjöl
knappt 1 tsk salt
olja till stekning

Mosa/mixa kikärter och potatis och blanda i resten av ingredienserna. TIPS! Ibland när jag kokar torkade kikärter blir de ändå ganska torra. För att smeten till plättarna då inte ska bli för smulig brukar jag hälla i lite olja. Forma sedan den fina smeten till plättar i önskad storlek. Stek dem i olja i ca 2 min/sida. Servera med någon god sallad och god röra. TIPS! Cole slawen som presenterades tidigare här på bloggen. Då får man både sallad och "röra" i ett! De kan också serveras som falafel. Med grönsaker, bröd, fetaost, salsa, tzatziki eller någon annan god sås.

Tack Hanna!

Inga kommentarer: