4 augusti 2010

Fasters limpor

Ett recept från systrarnas faster, som är en brödbagare av klass!
*
30 gr jäst (ca 2/3 paket)
1 liter ljummet vatten
En påse brödkryddor
22 dl mjöl, jag blandar framför allt Vetemjöl special av fullkorn, Graham och Vete. Hittar du Lantvetemjöl är det toppen.
2 tsk salt
ev en skvätt olja
*
Rör ihop till en lös deg (gärna i matberedare)
Jäs i 2 h
Ha i degen i smorda brödformar
Jäs cirka 30 min
In i ugnen, först 275 grader i 10 min, sänk därefter till 200 gr och grädda 15 min till. Låt svalna under handduk!Tre fina limpor blir det! Smaken av brödkryddorna är underbar och brödet är även gott att rosta när det inte är pinfärskt längre.

1 kommentar:

faster Kickan sa...

Tack för komplimangen, men ni brorsdöttrar har nog klivit förbi med hästlängder när det gäller bakkonst. Jag har just bakat Claras morotsbröd och timjan & tomatbröd. Jättegott! Tack för recept.
Ni får smaka på min fest. Kram/ Kickan