13 februari 2012

Smördegssemlor med hemmagjord mandelmassa

Malins smördegssemlor förra året!

I söndags upptäckte jag (Elina) att det kan vara fantastiskt enkelt att göra semlor med egengjord mandelmassa. Ni måste nästan testa! Så här gjorde vi:

Bullen:
Smördeg (köps i frysdisken)

Mandelmassa till ca tre semlor:
50 g mandlar (jag var lat och köpte färdigskållade)
½ dl strösocker
En skvätt vispgrädde (har läst att det går bra med vatten också)

Gör så här:
Låt smördegsplattan/plattorna tina. Ta hjälp av exempelvis en kopp och skär ut rundlar av smördegen (så många rundlar som du vill ha semlor). Lägg smördegsrundlarna på en bakplåtsklädd plåt och sätt in i ugnen på 200 grader. Efter ungefär 20 minuter är de klara att ta ut, gyllenbruna och semmelbullshöga! Låt svalna. Så länge kan du göra mandelmassa på följande sätt: mixa skållade mandlar (jag hackade dem en aning med kniv först), socker och grädde/vatten med exempelvis en stavmixer till det blir en massa! Min blev inte lika kompakt som köpt mandelmassa, men det gör ingenting enligt mig. När bullen svalnat, skär av ett lock och fyll med mandelmassa och toppa med vispad grädde. Sätt på locket och pudra florsocker över!

1 kommentar:

Kenneth A sa...

Fantastiskt goda!
På torsdagsfikat förra veckan bjöd en kollega på dessa läckerheter - alla älskade dem!
Kenneth