9 februari 2011

Malins magiska choklad- och kokoskaka

Den här kakan - som nästan är en tårta - är en klassiker i systrarnas familj! Vart receptet kommer ifrån från början vet jag inte, det fanns handskrivet och skrynkligt i familjens gamla receptbok. Kakan är som en dröm!

100 gram smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
1.5 dl mjölk

Rör samman socker och smör. Tillsättet äggen, ett i taget. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao och blanda i. Rör sist i mjölken. Häll i smeten i en smord, bröad rund form med avtagbar kant. Grädda i ugn 175 gr i 30 minuter.

Under tiden kakan är i ugnen, blanda glasyren i kastrull.
1.5 dl kokos
1 dl socker
1 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 msk smör
0.5 dl mjölk


Låt glasyren koka upp. (Jag brukar alltid göra mer glasyr än vad som står...) När kakan varit i ugnen i 30 min, ta ut den och bred över glasyren. Grädda i cirka 15 minuter till.

5 kommentarer:

Hanna sa...

Jag provade att baka denna kaka igår och den var verkligen helt makalöst god! Kändes riktigt som gjord för kakgalna mig!

linda sa...

Åh, denna ska jag prova! Det var jättelänge sen jag var in här och direkt så får jag ett bra tips. Härligt.

Marie Olsson sa...

Bakade den igår med nästan dubbel sats kockosglasyr =). supegod kaka. en liten fråga bara ska man smälta smöret eller inte? jag gjorde det inte och det blev ju bra =)

amanda sa...

Nu är jag i full gång och bakar denna tårta :)Är mycket förväntasfull på hur den smakar, säkert jätte god :) / Amanda

JONNA sa...

Vilken respons denna underbara kaka fick, kul!

Marie - jag har alltid smält smöret! :)