26 september 2013

Helstekt örtkyckling

Jag har länge varit sugen på att pröva att laga helstekt kyckling. Det här receptet var lätt att lyckas med och det blev riktigt gott!

1 kyckling, hel
1 citron
2 msk timjan färsk, hackad
2 msk rosmarin, färsk repad och hackad
2 msk smör, smält eller flytande
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk flingsalt
1 tsk svartpeppar
1 kg blandade rotfrukter (förslagsvis potatis, morot, palsternacka, rotselleri)
1 knippe lök
3 msk olivolja
2 tsk salt
1 krm svartpeppar

4 port, förberedelser ca 20 min + tillagningstid ca 60 min
Tips! Kycklingen är klar när innertemperaturen är 82°. Stick in termometern mellan lår och bröstben.
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Gnid kycklingen med en citronhalva. Skiva resterande citron och fyll kycklingen.
3. Blanda färska hackade kryddor med smör, pressad vitlök, salt och peppar. Knyt samman kycklingbenen med steksnöre och pensla kycklingen med smöret.
4. Skala rotfrukterna och dela i bitar. Skär löken i klyftor. Blanda med olivolja, salt,
peppar och örter.
5. Lägg kycklingen i en ugnsform och stek ca 30 minuter. Lägg rotfrukterna runt om kycklingen och ugnsstek i ytterligare 30–40 minuter.

Både bild och recept har jag lånat från Hemköp.se

Jag tillagade kyckling och rotfrukter i varsin form. Jag serverade tzatziki till. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i Hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se