9 januari 2011

Smördegsknyten med två sorters ost och spenat

Inför nyår fick vi uppdrag förrätt. Inte lätt tycker jag, men lyckades till slut snickra ihop goda och enkla fyllda smördegsknyten!

1 pkt (10 st) smördegsark (finns i frysdisken)
Vitlök
Bladspenat
Salt och peppar
Fetaost
Mozzarella
Soltorkade tomater
Ett vispat ägg

Jag fräste cirka ett halvt paket bladspenat och vitlök i smör. Saltade och pepprade. Därefter skar jag fetaost, mozzarella och soltorkade tomater i bitar och gjorde en röra av allt detta.

De frysta arken fick tina på en plåt med ett bakplåtspapper under (alt smörj formen ordentligt). Jag lade en klick av röran på varje ark och vi vek ihop arken som kuvert och tryckte till. Därefter penslade vi knytena med uppvispat ägg och grädde dem i ugnen, 225 gr i cirka 20 min eller tills de fått fin färg. Vi serverade knytena på en liten bädd av ruccolasallad.

Man kan naturligtvis variera receptet, i många recept jag läste var det t.ex. getost, pinjenötter och annat gott.

Inga kommentarer: