13 september 2010

Moussaka

Är väl oerhört långt efter alla andra att för första gången verkligen gilla/lyckas med en riktig moussaka. Gjorde denna igår och jag blev så himla överraskat glad över resultatet. Var lite skeptisk till kanelen i köttfärsen, samt ägget i ostsåsen, men det blev verkligen toppen! Tog kort, men var så jädra hungrig, så tyvärr är det ett litet hål moussakan på kortet. Och receptet kommer från arla.se.

En ugnsform
2 st auberginer
Salt
Köttfärssås:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
800 g köttfärs
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 krm mald kanel
Salt
Svartpeppar
Ostsås:
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl riven ost
salt
1 ägg

Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg. Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida. Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en god grekisk sallad.

Bild och text är inskickat av Julia! Tack så hjärtligt!